tisdag 8 maj 2012

Oavsett väskans storlek är den för liten

Under båtresan på lördag hade jag bruk av min trogna resväska-med-hundar-apor-och-grodor-på. :) Så nu ska jag prata resväskor och väskor i allmänhet. Det är ju ett bra ämne. Det här är ett tajmat inlägg som kommer upp som kompensation för mitt stressande för inträdesprov.




En evighetsdilemma jag har är saker. Jag bär på en massa saker om dagarna. Sånt som jag behöver som mobil, hemnycklar, kalender, sladd till mobilen, sladd till kameran, sax, tejp, säkherhetsnålar, nål och tråd... Några tomma kuvert, frimärken, lim, filtpennor, laptop, sladd till laptopen, portabelt internet (en ganska stor dosa i hapåhyllanmodell), ritpapper, anteckningsblock, en till kalender som håller reda på det som jag glömt att skriva upp i min kalender, en termos med te, en ask med tepåsar, en mugg att dricka teet ur, en bok att läsa, eller kanske två om den ena inte är så bra, ett handarbete att pynja med om jag får lust att börja sticka...


Väska: Rafiki, tillverkare Mifuko


Ja, ni begriper hur svårt mitt liv är alltså eftersom det är omöjlig att hitta en väska som kan rymma allt det jag inte kan existera utan, OM även "den-ska-se-bra-ut"-kriteriet dessutom måste uppfyllas. Jag brukar köra med ryggsäck men den ser ju inte bra ut, mest som en puckel på ryggen.

Mission: hitta en väska
Kriterier: återvunna material
Storlek: skala stor - enorm


Återvunna segel har blivit en hit bl.a. genom Purjebagit ("segelbags") och Save the C.

Purjebagit tillverkar dessa messenger bags - säkert tåliga
- men man borde kanske ha en cykel och en budfirma?


Purjebagit har även en shoppingkassemodell som ser riktigt tillförlitlig ut:




Save the C tillverkar segeltygsväskor i samarbete med kända designers. Den enda jag egentligen gillade är modellen nedan, men det finns flera bakom länken alltså.


En ordentlig bag; den finns i M och L så det bådar ju gott ang. storlekskraven


Jag bloggar knappt om återvunnet material utan att nämna Globe Hope så nedanför finns de två väskorna jag mest tycker om just nu med anspråk på rymlighet:


Ordentligt med storlek och material från armens säckar: Renki och Pulju


Globe Hope har flera gånger gjort samarbete med Amnesty och deras nya kollektion innehåller en weekendbag (det heter veckoslutsväska alltså).


Det här bara ropar MIG! Kanske det är så här Jane Birkin kände sig.



Jag ha också en ny favorit: MIFUKO.Första gången jag stötte på Mifukos väskor var i Finlands Amnestys nätbutik. Mifuko är ett företag som kombinerar design från Finland med hantverk från Kenya. På hemsidorna presenteras alla lokala hantverkare från Nairobi och Mombasa. Fair design som bäst.

Min favorit: Rafiki



Väskan Duara



Laptopväskan Mashine

Alla Mifukos modeller finns att skåda på webshopen! De har även smycken och sandaler. Dem kanske jag ska dregla över i nästa inlägg?

2 kommentarer:

Lingonberrie sa...

Så mycket fint!
Jag gillar din blogg ska du veta.
kramar!

Maria Ikola sa...

Å, det var roligt att höra!