fredag 23 mars 2012

Påskäggsmåleri!

Det var riktigt roligt på jobbetpå torsdag! Bilderna blir lite större idag för färgprakten är så fin.

Hoppas det går att begripa hur man gör, jag kan försöka förklara mer om nån undrar.





Ägg i ukrainsk traditionell stil målas med bivax och dippas i färg. Sen upprepar man med mera bivax, och doppar igen.

Första omgången målas alltså det vita äggskalet (om man vill ha vitt).Sen doppas skalet i en ljus färg, t ex gult. Sen målar man över med vaxet de mönster man vill ha i gult.

Färgerna måste man ta i ordning från ljusast till mörkare. T ex ett snabbt dopp i rött för att få orange, och sen ett längre dopp i rött igen, för att få ordentligt rött. Med ett dopp i blått blir det röda sen lila. Ett sista dopp i svart och man har ett svart ägg täckt med vax, och mönster i vitt, gult, orange, rött och lila därunder.





Äggen är tomma, innanmätet blåses ut och skalen målas









Skeden i vilken bivaxet smälter i värmen av ett värmeljus




Här står burkarna med färg på rad!
Öglan är en sked med vilken man kan trycka ner ägget i färglösningen.
Äggen är fulla med luft så de skulle bara guppa annars.




Vaxade och dippade ägg väntar på värmebehandling:
i ugnen smälter bivaxet bort och alla mönster kommer fram!




Färdiga ägg ut ur ugnen!




De här tog jag hem med mig. Mina favoritfärger märks tydligt...
Blått, turkos, svart. Det vita ägget är inte omålat utan marmorerat.


Torsdagen arbetsklädsel: nya (!) jeans tillsammans med Suiteheart tunic i en svag rosa färg och Augar tunic i Almost Black. Storlekarna är omvända: Suiteheart är en 4, Augar tunic en 2. Lustigt!



Märk även silvertejpen!


Tejpen beror på att skorna är förfärligt sönder. Jag gitter inte köpa nya, eftersom tillverkningen av rättvisemärkta och ekologiska No Sweat -skor slutat. Så istället för att köpa orättvisa skor köper jag inga alls. Det är lite korkat ibland att ha ett samvete som mitt.




Jeansen är nya, fast inte nyköpta. Nya för mig. Fick dem av en bekant några veckor sen och har väntat på tillfället att kunna ta dem på mig. Det tillfället heter vår och var idag!

Inga kommentarer: